Освiтнiй експеримент

ЩО ТАКЕ «ГЕНДЕРНИЙ ОСВІТНІЙ ЕКСПЕРИМЕНТ»?

Це спрощена (для кращого запам’ятовування) назва унікального трирічного проекту, що з січня 2015-го до червня 2018-го року реалізовується у 8 державних навчальних закладах Харківської області, два з яких представляють сільську місцевість, два мають у своєму складі дитячий садок (є навчально-виховними комплексами), три є закладами інноваційного типу (гімназія, ліцей).

Мета проекту – створити у цих закладах (силами учительства, виховательства – загалом це 250 осіб – і експертного кола) гендерночутливий освітній простір, вільний від стереотипів і будь-якої дискримінації.

Методологія проекту не передбачає безпосередню роботу з дітьми, а базується лише на зміні освітніх підвалин. У разі успіху все учнівство – і нинішнє, і майбутнє – неодмінно відчує на собі структурні зміни.

У рамках проекту було, зокрема, зроблено наступне (детальніше –див. «Події»):

  • проведено понад 40 тренінгів (майже всі з них пройшли на території навчальних закладів) та 1 виїзна літня школа з розвитку гендерної компетентності і гендерної чутливості педагогів;
  • здійснено детальний гендерний аналіз «настінного простору» та гендерний аудит кожного закладу;
  • розроблено гендерночутливу наочність, яка завжди доступна онлайн на нашому веб-порталі (детальніше – див. «Розробки»), а у друкованому вигляді передана до навчальних закладів;
  • у результаті спеціального навчання долучено найбільш умотивованих учасниць експерименту як експерток до загальнонаціональної антидискримінаційної експертизи проектів шкільних підручників;
  • започатковано практику ведення вчительством індивідуальних щоденників гендерних педагогічних спостережень;
  • проведено низку соціологічних досліджень гендерних стереотипів учнівства і педагогічного кола;
  • проведено серію творчих конкурсів для вчительства й виховательства з розвитку навичок критичного мислення, гендерного аналізу, нестереотипної та недискримінаційної творчості.


Настільки тривалий проект з упровадження гендерного підходу у шкільну і дошкільну практику не має аналогів у світі. Це приклад вдалої співпраці кількох державних і недержавних інституцій:

  • органів державної влади (експеримент має офіційний статус «експеримент регіонального рівня», що затверджено департаментом науки і освіти Харківської області, наказ № 449 від 29.10.2014 р.);
  • громадської організації «Гендерний інформаційно-аналітичний центр «КРОНА», чию діяльність у проекті підтримало Представництво в Україні Фонду імені Гайнріха Бьолля;
  • комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти»;
  • 8 державних закладів освіти Харківської області –
    - Вербівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (с. Вербівка, Балаклійський район);
    - Нововодолазької гімназії (смт Нова Водолага);
    - Нововодолазького ліцею (смт Нова Водолага);
    - Огіївського навчально-виховного комплексу (с. Огіївка, Сахновщинський район);
    - Малинівської гімназії (смт Малинівка, Чугуївський район);
    - Лозівського навчально-виховного комплексу № 10 «Загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад» (м. Лозова);
    - Панютинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 (смт Панютине, Лозівський район);
    - КЗ «Обласна спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів «Обдарованість» (м. Харків).