Гендерний освітній експеримент: час збирати врожай!


У січні 2015 року Гендерний інформаційно-аналітичний центр «КРОНА» спільно з КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» започаткував регіональне експериментальне дослідження під назвою «Науково-методичні засади впровадження гендерних підходів у систему роботи навчальних закладів». Команда з чотирьох осіб проводить тренінги, що націлені на підвищення кваліфікації та навчання вчительства, для восьми загальноосвітніх закладів Харківської області. Мета експерименту – створити гендерночутливий простір у школах та дитячих садках.

Осінь 2015 року дійшла свого логічного завершення. Багатий урожай збирали не лише агрономи, а й команда Гендерного шкільного експерименту. Окрім «теоретичних» солодощів цього разу учасниці та учасники тренінгів пригощалися узварами з гірких учительських помилок під час уроків. Змусити себе подивитися правді у вічі виявилося непросто. Спостерігаючи за відео-записами своїх уроків з екранів проекторів, педагогічне серце починало битися частіше, а розум – шукати виправдання помилковим діям. Уберегтися від шторму під назвою «гендерночутливі уроки» учительство намагалося на острівцях традицій та віри у випадковий збіг обставин! Проте шторм виявився нижче п’яти балів, і після обговорення усіх помилок з експертною командою, відкинувши сумніви, учасниці та учасники експерименту почали розуміти ази практичної магії гендерночутливих уроків.

У чому ж полягає гендерна нерівність під час занять? Яка поведінка вчительки та вчителя вважається гендернонекоректною? І що призводить до закріплення стереотипів на уроці? Думаю, що вам також кортить дізнатися!

Отже, для того, щоб не потрапити у капкан створення дискримінаційного середовища на уроці, варто звертати увагу на таке.

Чи звертаєтеся ви однаково до дівчат і хлопців впродовж уроку? Якщо у вас учень «Іваненко», а учениця – «Наталочка», – гостинно запрошуємо випити нашого гіркого узварчику!

У школі мені дуже подобалися тестові завдання з точних наук. Знала, що готуватися необов’язково, адже мій досвід багатогодинного перегляду телепередачі «Інтуїція» на контрольних з алгебри та хімії дасть свої плоди! Я подорослішала, але і досі деколи втікаю від завдань на «12 балів», ховаючись за тестами та інтуїцією! Не робіть так, будь ласка! Заради розвитку дітей давайте завдання на креативність та критичне мислення всім!

Ніколи, нізащо не розділяйте учнівство на групи за ознакою статті! А тим більше навіть не думайте давати їм різні за складністю завдання!

І наостанок: слідкуючи за дисципліною, вимогливо ставтеся до всіх дітей! Те, що учень не підірвав школу, ще не означає, що він «паїнька». А від того, що учениця запізнилася на урок, світ не перевернувся догори дригом!

Оце такі поради! Сподіваюся, що вони стануть вам у нагоді! А ми йдемо далі…

На попередньому тренінгу, який завершився влітку цього року, вчительство отримало домашнє завдання – проаналізувати підручники молодшої школи. З проведеного аналізу вчительки та вчителі побачили, що на малюнках у підручниках дівчатка та хлопчики дуже рідко займаються спільною діяльністю, частіше вони зображені окремо та виконують типові гендерні ролі: учениця допомагає матусі по господарству, а учень грає у м’яча. Також стереотипи продукуються у задачках та віршиках на кшталт: «…Марійка почистила шість картоплин, Іванка – десять…», а про те, щоб у підручнику знайти фемінітиви, і мови бути не може! У книжках «живуть» лише хлопчики!

Хочеться ще розповісти про сюрпризи, на які очікували школи цієї осені…

Команда експерименту довго розмірковувала, які б ще гостинці привезти улюбленим закладам! І вирішила створити електронний щоденник для вчительства, а у ньому – безмежний простір для фантазії: педагогічні задачі, крилаті вислови, цитати, малюнки… Саме це повинно, на думку тренера та тренерок, скерувати початківців у потрібному напрямку, а також надихнути і допомогти якомога глибше зануритися у «гендерний світ»!

Для адміністрації шкіл команда експерименту провела виїзний тренінг у Харкові. Впродовж нього очільники й очільниці шкіл змогли познайомитися одне з одним та пройти експрес-занурення у «гендерний» світ. На тренінгу також була анонсована ще одна частина Шкільного експерименту – гендерний аудит, який стартував у грудні в чотирьох школах: Нововодолазьких ліцеї та гімназії, Вербівській загальноосвітній школі та Харківській спеціалізованій школі-інтернаті «Обдарованість». У кожному закладі попередньо була створена творча група з 3-5 осіб. Саме їх тренерки – Олена Малахова та Ірина Міньковська – навчатимуть проводити гендерний аудит у школах.

Наразі фахівчинь та фахівців не вистачає. Група, яку після навчання сертифікують, буде першою в Україні, що зможе фахово проводити гендерний аудит у загальноосвітніх закладах. У нашій країні вже є досвід аудиту у вищих навчальних закладах, а от для шкіл була розроблена спеціальна методика.

Тож, як бачите, урожай «Гендерного шкільного експерименту» щедрий та різноманітний! Незважаючи на те, що декому доводиться пити гіркий узварчик, ховатися на острівцях традицій або ж хапатися за серце, адже нові підходи поки що не зовсім порозумілися з традиційним світоглядом.

(Аліна Курлович)