УКРАЇНСЬКІ ДИТЯЧІ САДКИ: ЯК СЦЕНАРІЇ СВЯТ ФОРМУЮТЬ СТЕРЕОТИПИ У ДИТИНИ

«Невинні» дитячі свята у закладах дошкільної освіти – справжня скринька стереотипів на будь-який смак. У рамках нового проєкту ГІАЦ «КРОНА», де вивчається, як сучасні заклади дошкільної освіти формують у дітей стереотипи щодо жінок і чоловіків, експертка Ольга Андрусик зробила детальний аналіз десятків сценаріїв, що беруть на озброєння для проведення свят виховательки/-лі.


Ця та інші ілюстрації взяті з Інтернету


Для аналізу було взято сценарії до таких свят, як 1 вересня, День педагогічного працівника, Свято осені, День захисника України, Новий рік, День святого Миколая, Різдво, Масляна, 8 Березня, День матері, випускний бал.

Експертка зазначає, що найбільше стереотипів спостерігається при святкуванні Міжнародного жіночого дня, який у навчальних закладах давно трансформувався на день матері та оспівування жіночої краси, вправності жінки по дому.


Свято 8 березня у дитячому садку


– Контекст сценаріїв цього свята є дискримінаційним: вірші, таночки, привітання – у всьому наскрізно простежується ідея, що жінки – слабкі, слухняні, пасивні. Справжній сенс свята зовсім загубився. До того ж на честь цього свята часто проводять конкурс на кшталт «Ми з мамою  найкращі» – а це є прямою дискримінацію стосовно, наприклад, дітей-сиріт, – ділиться своїми враженнями від аналізу сценаріїв Ольга Андрусик.

Інше свято, що транслює чимало стереотипів, – День захисника України. Зазвичай до нього ще прив'язують козацькі розваги з луками, танцями, вимірюють силу й міць тощо. У дитсадках цього дня в центрі уваги перебувають хлопчики, тоді як дівчатка «пораються на кухні», «стають обслугою».

Фахівчиня каже, що, наприклад, у школах, коли святкують День захисника України, вже навчилися не забувати про жінок, які так само захищають країну. У дитсадках натомість досі простежується чіткий традиційний розподіл гендерних ролей.

– Усі ці сценарії ґрунтуються «на минулому». Але ж традиційні ролі потрохи змінюються, і це треба показувати дітям. Адже діти можуть наслідувати стереотипи у грі, а потім і у житті, – підкреслює Ольга Андрусик.


Уривок із сценарію випускного у дитсадку


Третє свято, яке активно формує стереотипи, – це випускний бал. Діти розділяються наче на дві «касти», і саме за статтю – на «лицарів» і «принцес». Дівчаток одягають у розкішні сукні, роблять зачіски, нагадують, що вони мають бути слухняними й лагідними, ставати вправними домогосподарками і чудовими мамами. Хлопчиків орієнтують на соціальний успіх, зокрема, кар'єрний, на фізичний розвиток, пестують такі суто маскулінні особистісні риси, як сміливість, наполегливість, рішучість.


Уривок із сценарію випускного у дитсадку



Випускний у дитсадку. Одяг дівчат у стилі принцес


У сценаріях зовсім не враховуються інтереси тих-таки дітей-сиріт і дітей з неповних сімей. Скажімо, на випускних традиційним є танець дітей з татами і мамами, але якщо в дитини немає когось із батьків, то їй доводиться танцювати з вихователькою.

– Можна ж зробити загальний танцювальний флешмоб! На жаль, часто буває так, що використовують окремі танці для хлопчиків (жваві), а окремі – для дівчаток (повільні), – зазначає Ольга Андрусик.

Жорстка стереотипізація спостерігається під час святкування Масляної, коли наголошується на тому, що млинці готує матуся. У відзначенні православних свят узагалі простежується дискримінація дітей, які походять із родин, що сповідують інші релігії або не сповідують жодної.

Як частина багатьох свят у дитсадках проходять різні конкурси. Пані Ольга наголошує на тому, що чомусь під час цих конкурсів дітей розподіляють за принципом «хлопчик – дівчинка». Зустрічаються вельми абсурдні конкурси, коли мама зав'язує на швидкість хустинку донечці, а тата просять віднайти свою дитину (!), бо ж, може, він не здатний її навіть впізнати...

Та родзинкою є те, що часто конкурси спрямовані на змагання батька з матір'ю; у самих конкурсах татусі виконують ролі, що потребують застосування фізичної сили, а матусі – чистять на швидкість картоплю, демонструють кулінарні вміння.

– Потрібно під час конкурсів не сегрегувати мам і тат, а намагатися, навпаки, об'єднати їх. Хай вони б виконували ту саму роботу разом, і щоб діти це бачили. Чому не можна зробити конкурс, щоб мама з татом сіли й помили посуд – не мама з мамою змагаються, а родинами, – коментує Ольга Андрусик.

Ще одним мінусом традиційних сценаріїв для дитсадків є те, що дітей досі примушують грати ролі за сюжетами старих мультфільмів, які для сучасної малечі не актуальні й нецікаві, але при цьому є застереотипізованими. Зараз є безліч хороших мультфільмів українського та закордонного виробництва, які будуть більше близькими дітям і вже позбавленими багатьох стереотипів щодо чоловіків і жінок, наприклад, стосовно розподілу ролей.


Ілюстрація до казки «Царівна-жаба»


Персонажі британського дитячого анімаційного телевізійного серіалу «Свинка Пеппа» (Peppa Pig)


Персонажі мультфільму «Смішарики»


Окрім згаданих, інші сценарії, що використовуються в закладах дошкільної освіти, з точки зору стереотипів в основному є нейтральними. Хоча слід зазначити, що в жодному з них фахівчиня не знайшла гендерночутливої мови…

Проєкт реалізується за підтримки Представництва в Україні Фонду імені Гайнріха Бьолля.